VECKA 30

2009-02-05, 14:55:01 / Kategori: Allmänt
Du är på dag 204 av 280. (72,9%).
Du är i vecka 30.
Du har gått 29 fulla veckor och 0 fulla dagar (v29+0).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.


Bebisen

Vikt: 1350 g
CRL: 25,5 cm
Full längd: 35 cm


Om din bebis föddes nu skulle den kunna hålla sig varm utan kuvös. Huden börjar bli mjuk och len allteftersom underhudsfettet utvecklas. Fettet isolerar mot kyla och fungerar som en energireserv.
Hos pojkar börjar testiklarna sin resa från sitt ursprungliga läge nära njurarna till pungen. Hjärnan växer ihop mer och mer för att få plats i kraniet. Det börjar bli trångt, men din bebis kan faktiskt slå en kullerbytta inne i livmodern.

Huvudet är nästan 8 cm i diameter och fötterna nästan 6 cm långa.








Vecka 30, nu börjar det hända saker. Nio veckor kvar, det är faktiskt inte så fasligt länge. Tycker fortfarande inte att magen är sådär galet stor. Ska till barnmorskan på måndag, så vi får se vilket sf-mått jag har då. Förra gången var det ju helt normalt. Antagligen har vågen börjat ticka iväg också, och de där 6 kilona är nog ett minne blott.

Usch, har läst på flera sidor nu att den dygnsrytm som bebisen har nu är ofta den samma som efter förlossningen. Vad ska det vara bra för?! Det betyder ju att Tjabo vaknar till liv efter kl 22 på kvällen. Hua mig... Det är i såna här stunder jag väljer att absolut inte alls tro på allt som står på nätet.

Höger revbenssida är fortfarande det hetaste målet att rikta sparkarna mot. Inte en enda gång har jag fått ont på vänster sida. Lite omväxling hade inte stört mig, men där verkar vi vara oeniga.

Elliot är fortfarande namn nr ett. Det känns helt rätt, och när jag pratar med magen så säger jag numera Elliot till den lille skiten. Det känns så mycket mer personligt att kalla honom vid namn, än att bara säga bebis hit och dit.

Hoppas de nio veckorna gå fort, jag längtar verkligen efter att få se hur han ser ut. Vem blir han lik, kommer han likna Tindra mycket? Kan nästan sätta pengar på att han får sin pappas fladderöron. Då kan vi kalla honom för vingmuttern, som min pappa kallades när han var liten.

♥ ♥ ♥


Carolina
BLOGG: http://carolina1979.blogg.se/ 2009-02-05 / 15:30:42

Vilken fin mage :)



Hmm, vet faktiskt inte om mockasiner finns i vuxenstorlek - men håller med om att det borde de göra, hade varit toppen att ha på vårt kalla golv här hemma!

Laura
BLOGG: http://papatya.blogg.se/ 2009-02-05 / 21:24:54

Elliott är verkligen ett fint namn! Gillar det mycket bättre än Kim. :) Hoppas nu han ser ut som och känns som en Elliott då han kommer ut också! ;)



Jo, jag tror ni gör bäst i att bara njuta av en svensk sommar i år, det kan bli en smärre värmechock för bebisen att åka till Turkiets sommarvärme. :) Ni får njuta av myggen och regniga dagar istället, men också av underbart ljusa kvällar och nätter samt härliga gröna sommarängar! ;)



Vad är det beräknade datumet för födseln nu igen? :) Det är så många som jag känner som är gravida och väntar sitt första på våren, så jag blir lite snurrig... :P Lite så man själv får lust att skaffa en. :) Men inte ännu..



Kram!

Marih
BLOGG: http://familiaberglund.blogg.se/ 2009-02-06 / 08:43:59

Wow vilken fin mage ;)



Kram på er!!




» NAMN
» E-POST
» URL
Tyck till!: