VECKA 27

2009-01-15, 20:39:39 / Kategori: Allmänt
Du är på dag 183 av 280. (65,4%).
Du är i vecka 27.
Du har gått 26 fulla veckor och 0 fulla dagar (v26+0).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.

Bebisen
Vikt: 900 g
CRL: 22,5 cm
Full längd: 31 cm


Bebisen tar små "andetag" som träning inför livet utanför, även om den än så länge andas fostervatten istället för luft. Barnet ser nu ut som det kommer att göra vid födseln förutom att det är mindre och smalare. Lungorna, levern och immunförsvaret behöver fortfarande utvecklas. Hörseln fortsätter att förfinas och fostret kan känna igen både mamman och eventuellt pappans röst.

Nu öppnar bebisen sina ögonlock och växlar nu mellan att blunda och att titta. Rytmen i rörelserna, andningen och sväljande är nu väl etabletat och förmågan att orientera sig rumsligt har utvecklats.





Gud, jag tycker magen växer från dag till dag nu. Nu ser jag i alla fall gravid ut och inte bara lönnfet. Börjar känna mig som en hårt uppblåst badboll. Ibland känns det som att magen ska explodera inifrån. Det stramar inte i huden och så, men jag får samma känsla som när man ätit alldeles för mycket.

Ibland känns det som om jag har en bebis långt upp i halsen. Särskilt när jag sitter i soffan där man sjunker ner lite. Då blir det dåligt med plats för lungorna.
Imorse när jag vaknade och började röra på mig i sängen började sparkandet också. Men jag låg kvar, och så lyssnade vi på musik jag och Sjörövar Fabbe. La mobilen bredvid magen och spelade några bra låtar. Uppskattades mycket av den lille rövaren, för det blev värsta dansgolvet i magen på mig. Till slut blev det faktiskt lite jobbigt, så jag stängde av. Då blev det sura sparkar istället...

På måndag är det dags, då får vi veta om det är Loke eller Bella som misshandlar mig. Längtar så! Tänkte gå direkt från ultraljudet och köpa nåt riktigt, riktigt blått eller rosa. Bara för att jag kan liksom.

Laura
BLOGG: http://papatya.blogg.se/ 2009-01-16 / 01:36:39

Nu har jag lagt in en bild på McTurco i min blogg samt en liten förklaring på vad det är. :) Inte riktigt något i min smak, jag håller mig nog till BigMac framöver också! :)

Laura
BLOGG: http://papatya.blogg.se/ 2009-01-16 / 02:00:19

Haha, bara för att klargöra så vill jag säga att vi INTE bor ovanför ett bageri, men våra grannar som bor under oss ARBETAR på ett! :)



Jaså, har du arbetat på ett bageri i Norge? Vad spännande! När har du gjort det? :) Min faster jobbar också på ett bageri i Finland, ska försöka få jobb där i höst då Ahmet ska göra lumpen. Man tjänar ju mycket pengar genom att jobba natt på bageri, och nattjobb tror jag skulle passa mig perfekt! :)

Amanda
BLOGG: http://creyla.blogg.se/ 2009-01-16 / 15:01:13

Vilken fin mage du har! :o)



Här är också jättekallt idag. Och bara lite lite vitt på marken. Knappt så man kan åka pulka på ens. Men vi har inte kunnat ge oss ut nåt idag iaf. jag är halta Lotta. :oP

Marih
BLOGG: http://familiaberglund.blogg.se/ 2009-01-16 / 18:33:59

Så ni ska på ett köns UL? Vart gör ni det och vad fick ni betala? På första UL sa dom att vi väntar en tjej men jag är verkligen inte så säker på det längre. Är så nyfiken så funderar även jag på ett köns UL.



Lycka till på måndag!!

Marih
BLOGG: http://familiaberglund.blogg.se/ 2009-01-17 / 14:34:13

Det var verkligen ett bra pris. Vi hade ju tur och fick veta på rul.Men inget som säger att det är 100% säkert för de. Lycka till på måndag!




» NAMN
» E-POST
» URL
Tyck till!: