VECKA 29

2009-01-29, 10:49:15 / Kategori: Allmänt
Du är på dag 197 av 280. (70,4%).
Du är i vecka 29.
Du har gått 28 fulla veckor och 0 fulla dagar (v28+0).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 22 apr 2009

Lillkillen

Vikt: 1100 g
CRL: 24,5 cm
Full längd: 33,5 cm


I denna vecka är pojkfostrets testiklar placerade i pungen.
Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umås mycket med.

Bebisen börjar reglera sin egen kroppstemperatur och benmärgen har tagit över all produktion av röda blodceller. Fostret urinerar cirka en halv liter per dag.

Ögonen får färg vid den här tiden men vilken färg barnet slutligen får vet man inte förrän några månader efter födelsen. Ögonlocken är nu öppna då barnet är vaken och slutna då det sover.








Bullen jäser för fullt. Nu börjar jag bli seriöst trött på att vara gravid, för nu blir det allt tyngre och otympligare för varje dag som går. Att Tjabo dessutom har någon slags hela-havet-stormarlek för sig inne i magen gör det ju inte lättare för mig att sova eller andas tex. Häromkvällen låg darlingen och jag och tittade förundrat på hur magen böljade upp och ner, fram och tillbaka. Skulle så gärna vilja se vad han har för sig där inne det lilla livet.

10 veckor kvar. Vet inte om jag riktigt har fattat än vilken omställning detta för med sig. Snart är jag tvåbarnsmorsa. Två barn som ska med till affären, ut på promenad, utflykter, resor mm mm. Jag är i alla fall väldigt glad över att Tindra är så stor som hon är. Hon kommer vara till enorm hjälp och ta hand om sin lillebror på allra bästa sätt.



Världens bästa storasyster!


Carolina
BLOGG: http://carolina1979.blogg.se/ 2009-01-29 / 20:07:56

Sv: Ja, jag ÄLSKAR Lindex barnkläder - helt klart en favvoaffär =)

Carolina
BLOGG: http://carolina1979.blogg.se/ 2009-01-29 / 20:10:50

Vilken härlig mage :)

Ja, snacka om att det kommer vara omställning med 2 barn - vi har ju såpass tätt mellan våra, vad har vi gett oss in på?!

Tindra kommer garanterat bli en toppen-storasyster som kan hjälpa till med det mesta :)

Marih
BLOGG: http://familiaberglund.blogg.se/ 2009-01-29 / 22:55:10

Jag känner ibland att jag också är lite trött på graviditeten. Men samtidigt som du skriver så är det ju "bara" 1+veckor kvar nu och iaf jag har en hel del kvar att fixa med innan lillen får komma till. Har långt ifrån införskaffat allt man bör ha.



Ha en riktigt fin helg! Kramar

Lina
BLOGG: http://ninninusens.blogg.se/ 2009-01-30 / 13:12:18

halkar in o säger hej Vilken mysig blogg du har. Vilken vecka är du i ? :)




» NAMN
» E-POST
» URL
Tyck till!: