BORDE MAN SÄNKA RIBBAN?

2010-07-12, 19:58:23 / Kategori: Träning
Igår på stranden fick jag mig en rejäl funderare. Det här med dagens hysteri efter en snygg, slank kropp... Det sätter ju rejäla griller i huvudet på var och varannan tjej. Inklusive mig så klart!

Igår såg jag nog all världens olika former och figurer på tjejer, mammor och kvinnor på stranden. Några hade självklart "snygga" kroppar om man ser genom de glasögon som media ger oss via filmstjärnor, fotomodeller osv. Men! Övervägande del var vanliga tjejer och kvinnor med lite extra hull och några extra kilon här och där på kroppen.

Nästintill varenda mamma man såg hade den där välbekanta lite mjukare magen.
Lite större lår och kärlekshandtag var också att skåda till höger och vänster. Och det var inte en enda människa som såg obekväm ut med att gå runt i badkläder! Vilken befriande känsla det var för mig! Plötsligt kände jag mig mycket mer bekväm i min kropp. Man är en i mängden helt enkelt. Kroppen kanske aldrig mer kommer se ut som den en gång gjort, men det är det väl värt när det beror på att man har fått två underbara barn? Då kan jag gärna betala det priset!

Förmodligen lägger jag en alltför stor del av mitt liv åt att försöka gå ner i vikt, och att nå drömsiffror på vågen. Och många med mig. Varför stirra sig blind på siffror? Ska jag inte hellre leva mitt liv på ett sätt som jag mår bra av? Jag kan träna hårt ändå, för det är ju en viktig del i välmåendet. Men fokus kanske inte längre ska ligga på de där siffrorna, utan på ett välmående både fysiskt och psykiskt.

Har funderat mycket på detta idag... Vad tycker ni?

Joanna Jonsson
2010-07-13 / 10:12:21

Ingen ser med så stränga ögon på oss som vi själva gör. Men inget utseende i världen ger oss automatsiskt lycka. Den kommer inifrån och jag tror att många med åren och åldern inser att det är att vi är älskade och att vi älskar som berikar oss. När vi ser våra nära och kära och allt som vi lyckats med i livet. Var stolt över dig vännen och vet med dig själv att du är en fantastisk mamma och människa! Din kropp, och Du, är värld att älskas oavsett form och oavsett bra och dåliga dagar - Men när du är lycklig så återspeglas det i ditt yttre! Stor varm kram från en annan mamma :-)

Marih
BLOGG: http://marih.blogg.se/ 2010-07-13 / 12:06:12

Jag har funderat mycket på de men precis som du skriver ser man både de ena o de andra på stranden o helt plötligt känner iaf jag mig lite bekvämare i den kropp jag har. Vi ska nog släppa våra höga förväntningar och istället trivas med livet!

Marie
2010-07-13 / 12:44:10

Wow, later som om du har haft lite av en 'revelation'. Liksom Joanna i foregaende kommentar, nagot jag har lart mej ar att lycka sitter inte i kroppen. Den sitter i att acceptera oss sjalva som vi ar, med 'defekter' och brister, bade inombords och utombords. Nar jag ar i Varberg sa brukar jag ga till Damernas nakenbad och varje gang kanner jag san befrielse. Dar ser man alla slags kroppar, och alla mojliga kombinationer av stort och smatt, och alla bara verkar trivas med sej sjalva. Det viktigaste ar ju trots allt att kroppen fungerar som den ska. Visst, lite traning ar bara bra for att halla igang alla muskler, leder etc. Nagot som har blivit desto viktigare for mej har i livet ar balans, och jag tror att traning ar nagot som ganska latt kan komma ur balans, speciellt nar man kanner att man behover en endorfin-kick!



En annan grej som jag har funderat lite pa ar var Tindra tycker om ditt tranande och dina shakes etc? Som counsellor har jag hort en hel del historier om hur tjejer har blivit paverkade av mammans forhallande till mat och sin kropp.



Du ar en underbar manniska och jag ar jattestolt att kunna kalla dej bade van och familj. Du har tva harliga ungar, en man som alskar dej precis som du ar och en hel hog med go'a vanner (vad det later som iallafall). En 'perfekt' kropp... Visst, det hade varit nice men om man tanker pa vad man har sa verkar det inte vara lika viktigt langre.



Stor kram fran gammelkusinen! xx

Laura
BLOGG: http://papatya.blogg.se/ 2010-07-13 / 14:00:18

Jamen precis!! Så är det ju, jag blir också förvånade varje gång jag är på stranden för majoriteten av alla tjejer där har lite extra fett någonstans och det är knappt någon som har den superslanka modellkroppen utan några skavanker och brister! Hur många har egentligen en perfekt kropp, hur nu den ser ut? De flesta är helt vanliga, sådana som du och jag! :)



Såg att ni hade haft regn idag, hoppas det inte kommer till oss imorgon för vi har planerat in en dag till havs...! :S




» NAMN
» E-POST
» URL
Tyck till!: