MOBILTELEFON

2010-05-17, 22:01:58 / Kategori: Allmänt
Idag lekte Tindra med en tjej på gården som är ett år yngre. När de var inne en snabbis såg jag att tjejen hade en mobil hängande runt halsen. Tog för givet att det var en leksakstelefon, men plötsligt sa hon något i stil med "jag kan ju ringa mamma och fråga, jag har ju min mobil med mig".

Men hallå... Nu kan det hända att jag är överdrivet kärringaktig här, men en mobil till en 6-åring?! Kom igen!!! Varför skulle en 6-åring ha behov av en mobil??

Jag skulle aldrig ge Tindra en mobil nu när hon är 7 år (8 senare i höst.) Jag ser överhuvudtaget inte en enda anledning till att hon skulle ha en telefon, och definitivt inte hängande runt halsen. För mig är det att utsätta min dotter för en onödig risk. Hur lätt är det inte att tränga upp en liten 8-årig tjej i ett hörn, i skogen eller var som helst, och tvinga henne att ge mobilen ifrån sig? Detta kanske sker under hot, eller tom slag.

Så länge det inte finns något behov för ett barn att ha med en mobil så ser jag ingen anledning att ge dem en. Men som sagt, jag kanske resonerar på ett "gammalmodigt" sätt.


Hur ställer ni er i den här frågan? När är en "lagom" ålder för barn att få en egen mobil?

syrran
2010-05-17 / 22:33:52

Inte innan 10!!! sen kan dom ju få låna om dom ska i väg på nått, men de så mycket coh långt bort åker dom inte innan dom är 10 ändå

Tina
BLOGG: http://mammatillleo.blogg.se/ 2010-05-18 / 09:39:55

Kan inte riktigt heller förstå vad en 6åring ska med en mobiltelefon till?!

Min son kommer ju i alla fall inte få någon innan han är 10. Runt 12-13 är väl rätt lagom kan jag tycka!

Amanda & Oscar
BLOGG: http://glantan.blogg.se/ 2010-05-18 / 15:29:27

Jag var arton när jag började använda en egen mobil ;-) Fast nu är det ju annorlunda. Tycker sånt där är jättesvårt. 12 år kanske?

polska faran!!!
2010-05-18 / 20:05:33

Om man har en dotter som är 6 år så ska man väl ha såpass koll så ungen inte behöver ha en mobil?? Man ska väl veta vart dem är ändå?? Slappa morsa! Här kommer det inga mobiler fören högstadiet! Sen får barnen tycka att jag är tråkig och gammaldags! Däremot kan de få en GPS för det verkar dem verkligen behöva ibland!




» NAMN
» E-POST
» URL
Tyck till!: