Tanken är god, men...?

2010-09-30, 13:16:11 / Kategori: Allmänt
Det finns tydligen numera ett telefonnummer man kan ringa som tjej, om man är på väg hem från tex krogen på helgerna. Ett sk pratjournummer som funkar mellan 23-03.30 fredagar och lördagar.


Numret är:
08-504 466 66




Jag tyckte först att det var en briljant idé! Inte för att jag är ute och ränner på stan så ofta längre nattetid, men ändå. När nyheten sen hade fått sjunka in en stund så tyckte jag mer det känns lite... inte meningslöst, men... hittar inte rätt ord.


Vad hjälper det att ha någon i andra änden av luren om man plötsligt blir påhoppad? Om nån plötsligt knivhugger mig bakifrån, eller hoppar fram och tar stryptag på mig?
Visst, det går förmodligen att ganska snabbt spåra upp var man befann sig vid överfallet, men själva gärningen hindras nog inte av att man pratar med nån jourlinje uppe i Stockholm. Och sen är det väl inte ovanligt att offret flyttas från plats A till B?


Eller? Tänker jag fel nu? För ett exempel är ju faktiskt Nancy som blev mördad här i Gbg. Hon pratade ju med sin kompis i telefon när allt gick fel. Inte räddade det henne. Och det spelar ju faktiskt ingen roll vem som sitter i andra änden av linjen. Bara för att det är en polis så förhindrar ju det inga brott. Kunde vara självaste Kungen, men det hade nog hjälpt föga ändå...


Nej jag tror på sunt förnuft och försiktighet. Hellre vara lite för paranoid än att vara dumdristig. Men till största delen handlar det nog ändå om att råka befinna sig på fel plats vid fel tidspunkt.


Hur tänker ni om det här???



syrran
2010-09-30 / 16:37:03

Du har rätt till en viss del... men kanske nån tänker en extra gång innan man hoppar på nån om man prtar telefon.



Sen från polisen i telefonen vart man befinner sig och frågar det sedan flera gånge runder samtalet och bryts det så kopplas det till polisen i gbg...



Det kan inte rädda alla liv, självklart, men kanske nån...



(oj va mycket fel svenska det blev nu ser ajg ;)




» NAMN
» E-POST
» URL
Tyck till!: