CITRONKAKA

2009-03-21, 12:20:52 / Kategori: Allmänt
Här kommer receptet på den mumsiga citronkakan som jag bakade igår.



PAJDEG
3 dl mjöl
2 msk strösocker
125 gr smör
1 äggula

FYLLNING
3 ägg
2 dl strösocker
2dl vispgrädde
2msk vetemjöl
1tsk vaniljsocker
rivet skal och pressad saft av 1 citron och en lime (här struntade jag i limen och tog lite mer citron)

Hacka ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg.
Trycke ut degen i en form, helst med löstagbar kant. Låt vila i kylen i ca 30 min.
Sätt på ugnen på 200 grader.
Vispa ägg och socker pösigt.
Rör i resten av ingredienserna och häll i pajformen.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min.
Låt kallna.
Strö över lite vaniljsocker och servera med vispad grädde eller vaniljglass.




Marih
BLOGG: http://familiaberglund.blogg.se/ 2009-03-21 / 15:49:49

Ja den filmen har jag sett och den är riktigt bra,tror tom att karln min har den hemma. Det blev att jag satt i Mr. & Mrs. Smith nu istället. Den är riktigt bra också,var evigheter sen jag såg den.



Den där citronkakan verkar smaskig. Blir bakning för fulla muggar i morgon.Hels lut efter storstädning och tvätt idag.



Kram




» NAMN
» E-POST
» URL
Tyck till!: