VECKA 37

2009-03-26, 15:21:50 / Kategori: Allmänt
Du är på dag 253 av 280. (90,4%).
Du är i vecka 37.
Du har gått 36 fulla veckor och 0 fulla dagar (v36+0).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden)
Du är i trimester tre.


Elliot
Fullängd: cirka 44 cm
CRL: cirka 32 cm
Vikt: 2700 gram


Den här veckan räknas bebisen som fullgången.
Ungefär 15 procent av bebisens vikt består nu av kroppsfett men huden är fortfarande rosa-aktig eftersom blodådrorna ligger så nära yttersta hudlagret. Nu kan man se hudveck runt barnets knän, anklar och hals.
Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare.

Barnet är fullt medvetet. Det lagrar näring i sina organ för att klara eventuella påfrestningar vid förlossningen. Barnet tränar sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten i dem. Ändå är lungorna de sista av barnets organ som mognar.



 




Extrabesöket hos bm idag gick bra. Blodtrycket var det inget fel på, inte heller urinprovet. Skönt det, då var det bara nåt tillfälligt i måndags.

Huvudet är fixerat, men det visste jag egentligen redan. Det känns ju i hela nedre regionen kan jag tala om. Trycker på och gör ont. Dessutom ser jag på bilderna på magen nu att den börjar sjunka. Det gör förbannat ont när bm ska känna efter huvudet nu. Och han blir så arg så arg när de har varit där och klämt. Precis som i måndags så hämnas han nu på mig.
Hjärtljuden var relativt låga idag, men efter en stunds lyssnande blev han irriterad även på det, och de sköt i höjden som bara den.

När man ser på den "tecknade" bilden så kan man ju lätt förstå att man tappar andan ibland. Ligger han sådär med fötterna och tar spjärn och trycker ifrån så är det ju inte så konstigt. Man ser dessutom att händerna är ganska fria för diverse boxningslekar.

Nu rusar tiden iväg. Sista helgen med Tindra ensam innan brorsan kommer. Vi får försöka hitta på nåt kul med henne, vad jag nu ska orka med. Glasscafé är redan inbokat, sen får vi se. Kanske kan hon och Jocke gå på bio igen.
Nästa helg som är sista helt barnfria helgen blir nog en riktigt slapp helg. Kanske blir det att stanna i sängen, inte klä på sig på hela dagen utan bara slappa, äta massa gott och ta vara på tiden tillsammans som två ensamma vuxna människor. Sen dröjer det till den dagen kommer tillbaka :) Men det är det värt, varenda sekund!



Anna
BLOGG: http://annahanell.blogg.se/ 2009-03-26 / 15:37:19

Oj vilken mage :) jaa men dom var lite tuffa tyckte ja :)

Johanna
BLOGG: http://mittlivmedbonan.blogg.se/ 2009-03-26 / 18:30:02

Jämförde precis din mage med min (hur knäppt låter inte det) men i alla fall så är de ju ungefär lika i storlek, men din har sjunkit mycket mer ju!

Nu blir jag lite trött, vill ju ha ut den här bebisen samtidigt som du ju så att jag slipper sitta ensam i tråden i två veckor. haha

Johanna
BLOGG: http://mittlivmedbonan.blogg.se/ 2009-03-26 / 22:45:01

Totte är illustratör.

www.johnwallin.net

Där kan du kolla... han är rätt duktig faktiskt om jag får säga det själv:)



Vi håller faktiskt på att välja ut bilder från vårt bröllop som vi ska printa på canvas och ha hemma på väggen. Sen även bilder från bröllopsresa och förlovningsresa fast vybilder. Kommer bli riktigt nice. Det är härligt med personlig konst på väggarna tycker jag.



Han är nog lite inspirerad av Spårlöst som jag sitter och gråter till varje vecka nu. Jag har försökt puscha honom försiktigt till att ta kontakt och nu hände det utan att jag behövde säga något. Det känns jätte roligt. Nu sitter han och msn'ar med sin halvlillasyster på italienska. Det är jätte roligt tycker jag!



Nä nu ska jag försöka krypa ner i sängen. Vi hörs imorgon!

KRAM




» NAMN
» E-POST
» URL
Tyck till!: