FOBIER

2008-07-29, 09:50:24 / Kategori: Allmänt
Vad har ni för fobier?
Jag har ju några på lager själv. Inte fobier i den utsträckning att jag blir helt tårögd och faller ner på golvet i en kallsvettig hög, men tillräckligt starka för att jag ska känna gravt obehag.

  1. Drunkna. Förmodligen min största fobi. Jag känner ett vansinnigt obehag vid tanken på att inte kunna andas, utan att bara dra in vatten. Att fastna någonstans där vattnet stiger, och till sist har man inget andningsutrymme kvar, utan huvudet hamnar under vattenytan. Det räcker att jag bara skriver om det nu så får jag ett obehagligt tryck över hals och bröstkorg... *ryser*
  2. Fåglar. En fobi som av många anses löjlig, och folk fattar inte hur jag kan vara rädd för fåglar. Men det är jag ser ni. Särskilt fåglar av typen änder, svanar, gäss mfl. De är elaka sattyg som bara vill bitas och jagas och hålla på. Hönor är också vansinnigt obehagliga, liksom duvor, måsar, skator osv osv. Småfåglar funkar ganska bra, bara de inte kommer alltför nära med sin äckliga små ben och fötter...
  3. Insekter naturligtvis. Fjärilar är ett exempel på insekter som jag flippar ur för. Spindlar av storlek större, skalbaggar, gråsuggor, larver. Listan kan göras lång. Små myror och små spindlar är ok, så länge det inte myllrar av dem, då är det superäckligt.

Ja det var väl mina fobier, i rätt ordning. Usch, det var nästan lite läskigt att skriva om alltihop på en och samma gång... Fick fan rysningar. Sedan har man väl en hel del andra små nojjor, som inte riktigt är fobier, utan mer bara rädsla. Trånga utrymmen är inte heller någon stor favorit direkt. Hissar och sånt funkar, men jag skulle nog inte palla att krypa in i ett lekrör eller något annat trångt där jag liksom måste åla mig fram, eller där jag blir helt ihopknycklad...
Nej nu blev det jobbigt, dags att tänka på något annat!


Laura
BLOGG: http://papatya.blogg.se/ 2008-07-29 / 17:20:10

Larver är bland det värsta jag vet. Jag blir fjollig bara jag ser en äcklig larv krypa någonstans i närheten av mig och får panik om den skulle råka krypa på MIG!!



Så har man ju en hel del andra fobier också, mindre grejer som man inte tänker på vanligtvis (kommer inte på någon nu faktiskt!). Så kommer nästa fråga - vad räknas som en fobie? :)

Erika
BLOGG: http://theerika.blogg.se/ 2008-07-31 / 00:53:52

Du är inte ensam om fågelfobin. Jag hatar också fåglar. Det stod två korpar och tittade på mig på uteplatsen en gång. I helvete vad jag rädd jag blev. Jag tror att det var korpar för de var en halvmeter höga och såg ut som kråkor. Två stycken! Och så tittade de så där ont på en. Ryser...




» NAMN
» E-POST
» URL
Tyck till!: