VECKA 17

2008-11-05, 16:47:15 / Kategori: Allmänt

Då gick man in i 5:e graviditetsmånaden. 114 dagar avklarade och 166 dagar kvar. Inte riktigt 166 dagar kvar heller. Vi drar väl bort en ca 7-14 dagar iom det planerade snittet.

Fostret
Vikt: 135
CRL: 11,5 cm (CRL = Crown, rump length)
Full längd: 16 cm
I början av denna vecka är fostret 14 veckor gammalt. Den lodräta fåran mellan näsan och överläppen blir synlig denna vecka. Benens tillväxt skyndar ikapp armarna – nu är benen för första gången längre än armarna. Fostret rör sig snabbt och mer kontrollerat än tidigare.

Fostret sväljer fostervatten och kissar ut det igen. En viss mängd slaggprodukter samlas nu i embryots mage. Nu kan embryot suga, svälja, kissa, röra sig och tränar sig på att andas.

 

                            

Börjar bli lite småfet nu. Känner helt annorlunda fosterrörelser också. Tyckte mig känna en spark i förrgår, men som vanligt så blir det tysta/stilla leken där inne så fort jag lägger handen på magen. Inte så mycket som ett sprattel. Om 15 dagar är det dags för ultraljud, vilket ska bli fantastiskt spännande! Har man tur/otur så kanske man råkar se vilket kön det är. Jag vill nog inte veta, men samtidigt är jag ju nyfiken av mig. Men nej, jag vill spara den överraskningen till dagen D.

 


Anonym
2008-11-05 / 21:25:00

Spådde i mina stenar i handfatet i går och de visade sig bli en flicka om 166 dagar.... ;) utantvekan... det är ju de tindra vill oxå ju...



Kram




» NAMN
» E-POST
» URL
Tyck till!: