VECKA 19

2008-11-18, 15:57:13 / Kategori: Allmänt
Fostret
Vikt:
220 g
CRL: 13,5 cm
Full längd: 18 cm

En av de mest fascinerande sakerna med fostrets utveckling är hjärnan. Hjärnan är ett av de första organen som bildas de första veckorna och dess abnorma storlek i förhållade till resten av kroppen under den första delen av utvecklingen visar dess stora betydelse. I vecka 19 har muskler i hela kroppen kopplats ihop med hjärnan via nervtrådar och kan därmed kontrolleras medvetet av bebisen!

Öronen sticker redan ut lite och ögonen är nu på rätt plats. Slaggprodukter, fostervatten och urinliknande vätska samlas nu i embryots mage. Fingeravtryck, unikt för varje individ, tar nu form.

Blodet cirkulerar i full fart. Navelsträngen växer och blir allt tjockare efterhand som blodflödet ökar. Fostrets immunsystem börjar nu fungera och producerar antikroppar. Nu är fostret så pass stort att det går att känna sparkar och rörelser.

 




Har märkt att det är en hårfin gräns mellan skratt och gråt. Den senaste tiden har jag kunnat få såna där fjortisskrattattacker, som liksom aldrig tar slut. Jag kan skratta ihjäl mig åt de konstigaste saker, som inte ens behöver vara roliga egentligen. Men mitt i skrattattacken så känner jag ofta att jag nästan vill börja störtlipa istället. Men det får jag ju hålla tillbaka, för annars framstår jag ju som totalt sinnesrubbad. Då kommer männen med den vita tröjan som har jättelånga ärmar, och det vill man ju inte.
Och det är så lite som ska till för att locka fram gråten. Reklamen för Alvedon räcker, där den stora hunden sitter och skyddar den lilla hunden mot regnet. Otroligt gripande i en gravid kvinnas värld.



 


Amanda
BLOGG: http://creyla.blogg.se/ 2008-11-18 / 18:15:59

Haha...det hade sett bra roligt ut om jag kommit till stan i våtdräkt! :oP

Ludwig låg juh varm och torr i sin vagn. Neeej...idag ville jag helst byta plats med honom. Det var riktigt kallt och ruggigt ute! Blåste mycket med. Usch! Ge oss lite mera sol nu tack!




» NAMN
» E-POST
» URL
Tyck till!: