VECKA 20

2008-11-27, 10:57:47 / Kategori: Allmänt
Bebisen

Vikt: 250 g
CRL: 15 cm
Full längd: 21,5 cm

Bebisens hud börjar nu bli tjockare och körtlar under huden börjar utsöndra ett vaxliknande ämne som kallas vernix. Detta ämne kommer att täcka din bebis hud och skydda den mot fostervattnet under resten av graviditeten. Lanugohåret på bebisens kropp hjälper till att fixera den skyddande vernixen.

Huvudhår och tånaglar börjar växa på det här stadiet, liksom hår på överläppen och i ögonbryn.

Nu har din livmoder vuxit upp i buken – förmodligen upp till naveln. Från och med nu, kommer den att växa ungefär en centimeter i veckan. Det är inte ovanligt att få värk i nedre buken. Det är de muskler och ligament som bär magen som sträcks och är helt normalt.



Imorse när jag vaknade så kände jag mig bara helt plötsligt jättenyfiken på vilket kön bebisen har. Inte för att det spelar den minsta roll, men det kan ju vara kul att kunna förbereda lite mer personligt. Skickade sms till Jocke och frågade om vi inte ska kolla könet i alla fall. Gör du det, jag visste att du inte skulle kunna hålla dig skrev han tillbaka.
Samtidigt så är det ju lite kul att inte veta förrän bebisen har kommit ut. Om jag tar reda på det så ska jag i alla fall inte berätta för dem som inte vill veta, typ min mamma mfl.
Oavsett så görs könsultraljud efter vecka 26, så det är ju några veckor kvar. Jag hinner fundera och ev ändra mig många gånger.

Skulle ni vilja veta vilket kön det var på er bebis om ni var gravida?


Laura
BLOGG: http://papatya.blogg.se/ 2008-11-27 / 18:11:16

Jag skulle nog vilja veta det, nyfiken som jag är. :)




» NAMN
» E-POST
» URL
Tyck till!: