VECKA 32

2009-02-19, 14:28:29 / Kategori: Allmänt
Du är på dag 218 av 280. (77,9%).
Du är i vecka 32.
Du har gått 31 fulla veckor och 0 fulla dagar (v31+0).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.

Bebisen
Vikt: 1750 g
CRL: 27,5 cm
Full längd: 37 cm

Nu fungerar barnets fem sinnen
och han kan också vrida på huvudet. Alla inre organ fortsätter att mogna, tånaglarna är färdiga och huvudhåret fortsätter att växa. Barnet sover ca 90-95 % av tiden - men under de vakna perioderna tränar det på att öppna och stänga sina ögon.

Nu tränar barnet aktivt på att svälja och kissar cirka en halv liter om dagen. Fostervattnet byts ut var tredje timme. Det svalda fostervattnet lagras som mekonium, babyns första avföring, som kommer ut under de första timmarna efter födseln.
Under den här perioden rör bebisen sig mer och kraftfullare än någonsin. Kommande veckor bli utrymmet att röra sig allt mindre, och den så kallade fosterställningen blir den enda möjliga.

Nu kontrollerar barnet själv sin kroppstemperatur. Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem, ofta med hicka som följd. På pojkar kommer nu testiklarna ner i pungen från att ha varit i ljumsken.



  

Lille Elliot måste vara en ivrig och ambitiös lite pojke som kör andningsövningar dagarna långa. Den där hickan känner jag av ofta. Å andra sidan är det väl bara bra att han övar sig på att andas så att han kan det när han kommer ut.


Så här ser det tydligen ut där inne nu. Stackaren, det är inte mycket plats kvar längre. De där små fötterna som pekar uppåt mot revbenen känns obehagligt bekanta. De får jag ofta känna av. Men man får väl ha lite förståelse, jag skulle nog själv tycka att det vore ganska knöckligt att ligga så där redan nu och ändå ha 7 veckor kvar. Under dessa sju veckor ska han dessutom bli ännu rundare och med det så minskar ju platsen ännu mer.




Lille killen... Ligger ju och sparkar sig själv i ansiktet, hur skönt kan det vara?!

Nu för tiden mår jag illla ganska ofta. Läste att det beror på att trycket på pulsådern är stort nu, och det kan orsaka illamående både hos mig och Elliot. Undrar verkligen om han mår illa där inne??
Min högra höftled tar nästan kål på mig under nätterna. Råkar jag hamna i "fel" läge så får jag nästan som kramp inne i höften. Den smärtan går inte att beskriva! Den kan dessutom komma vare sig jag ligger på höger eller vänster sida. Samma sak när jag ska upp ur sängen, eller från liggläge överhuvudtaget. Då måste jag stå upp i ca 30 sekunder innan jag kan ta några steg. Går jag på en gång så gör det så förbannat ont från skinkan ner i låret, och benen bär helt enkelt inte. Har man bara tålamod till detta mitt i natten så kommer man sig till toaletten till slut efter mycket om och men...

♥ 48 dagar kvar! ♥






Carolina
BLOGG: http://carolina1979.blogg.se/ 2009-02-19 / 16:07:37

Finfin mage :)




» NAMN
» E-POST
» URL
Tyck till!: