VECKA 26

2009-01-08, 20:41:49 / Kategori: Allmänt
Du är på dag 176 av 280. (62,9%).
Du är i vecka 26.
Du har gått 25 fulla veckor och 0 fulla dagar (v25+0).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Ons 22 apr 2009
Du har 104 dagar kvar till förlossning.


Bebisen

Vikt: 800 g
CRL: 22 cm
Full längd: 30 cm


Barnet kan höra ljud och ljudnivån inne i magen som kan nå upp till mer än 80 decibel. Det är ungefär lika livligt som en stökig stadsmiljö. Barnet lyssnar på ljuden i mammans kropp, magen som kurrar, nysningar och annat som händer. Det lyssnar även på mammans och omgivningens röster.

Efter att i en månad har haft ögonen slutna så börjar bebisen att öppna dem under denna vecka. Ögonen är nästan helt färdigutvecklade.
Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer.





Nu är det liv i luckan kan jag lova. Föregående natt var fullspäckad av slag och sparkar inifrån magen, vilket resulterade i att min skönhetssömn blev lidande. Hur jag än låg så var Sjörövar Fabbe missnöjd. Fortsätter det så här så byter jag namn igen på den lill*, och då blir det Terroristen istället.

Även om magen inte är brutalt stor så börjar det bli jobbigt nu. Inte tungt och så, men den är liksom i vägen. Kan inte böja mig ner längre - att knyta skorna är ett helt maratonlopp. Kan inte heller halvligga i soffan, eftersom magen har vandrat längre upp och då trycker på lungorna. Lägger jag mig platt på rygg så blir jag överöst av slag inifrån. Suck...



 





» NAMN
» E-POST
» URL
Tyck till!: