Respektera VS acceptera!

2010-09-20, 22:11:46 / Kategori: Allmänt
Jösses, det här med SD i riksdagen har verkligen varit en het potatis idag. Folk är lite smått galna till höger och vänster, vissa tycker si, andra tycker så.


Plötsligt uppstår det diskussioner och tjafs mellan folk som inte sympatiserar med SD överhuvudtaget. Man menar att alla har rätt att uttrycka sin åsikt, och att detta inte kom som någon överraskning. Detta är ju ganska intressant...


Självklart har alla rätt till en egen åsikt! När jag uttrycker mitt missnöje så är inte det över att folk har olika uppfattningar eller åsikter än mig. Men har det överhuvudtaget något alls med rasism att göra, så tar jag avstånd från det direkt. Jag ser inte mellan fingrarna om bekanta har rasisitiska åsikter. Jag respekterar det, men fan heller att jag skulle acceptera det bara för att det är någon jag känner.


Nu befinner inte jag mig i "farozonen" för det som SD står för (tror jag.) Jag är inte invandrad på det sätt som de ogillar. Men det är det lilla, lilla fröet som de har sått som jag är orolig över. Blir det en stor, gigantisk planta av det? Eller är det mest spännande för att fröet är nytt, så plantan kanske vissnar innan den hinner blomma ut?
För om plantan får växa, om den blir vattnad, så kanske mina barn eller barnbarnsbarn i framtiden kommer anses som "inte OK" i SD anhängares ögon.


Kanske har jag en helt annan syn på allt detta iom att jag inte är svensksvensk. Kanske hade jag haft lättare att rycka på axlarna åt människors meningsskiljaktighet, om jag vore blond och blåögd och född i Sverige. Jag vet inte...


Som sagt - respekterar andras åsikter gör jag, men acceptera kommer jag aldrig i livet göra!


 


PS! Detta är det sista inlägget om allt det här, I promise!

Från och med nu lämnar jag detta ämnet!





» NAMN
» E-POST
» URL
Tyck till!: